Baby Came Back! Missed Out? Grab Your

سفر به مشهد با هواپیما | سفر به مشهد در عید نوروز 1401

مشهد که زمانی یک شهر ترانزیتی مهم در مسیر جاده ابریشم بود، دومین شهر بزرگ ایران است. این مکان که قبل از هر چیز به عنوان خانه بزرگ‌ترین زیارتگاه مذهبی ایران شناخته می‌شود، فرهنگ و غذای فراوانی نیز دارد. برای کشف تمام آنچه باید در مورد شهر مقدس ایران بدانید، ادامه مطلب را بخوانید. سفر به مشهد با هواپیما شرایط مناسبی را برای شما فراهم می‌کند. آیا شما سفر به مشهد با هواپیما را می‌پسندید یا عاشق تکان خوردن و هیپنوتیزم کردن قطار هستید؟!

عجایب حرم امام رضا

مشهد نه تنها یک شهر مذهبی، بلکه شهر مقدس ایران نامیده می‌شود. زیرا مقبره و مرقد امام هشتم شیعیان اسلام، امام رضا در آن قرار دارد. هر ساله میلیون‌ها زائر از سراسر جهان به این زیارتگاه می‌آیند و به آن احساس معنوی و چند ملیتی می‌دهند. پس از ورود به دروازه‌ها، مکث کوتاهی کرده و سر خود را در جهت گنبد اصلی برای سلام دادن به امام رضا خم کنید. در واقع هر زمانی که مردم محلی در حال پیاده روی یا رانندگی در شهر هستند و خود را در این جهت می‌بینند، به نشانه احترام و تقوا همین کار را انجام می‌دهند. مانند زائران مکه که به حاجی معروف هستند، کسانی که به مشهد رفته‌اند را نیز مشتی صدا می‌زنند. ایرانیانی که به این شهر سفر می‌کنند معمولاً عبارت التماس دعا را از آشنایان و همراهان خود می‌شنوند.

مکان های تفریحی مشهد برای جوانان

اکثر گردشگرانی که به مشهد سفر می‌کنند، به دلیل علاقه‌ی شدید به این شخصیت مذهبی و به امید برخورداری از فضای غنی معنوی که در حرم او وجود دارد، به سفر زیارتی به این شهر می‌روند. با وجود اینکه زیارتگاه مورد بحث همراه با گنبد و مناره‌های طلایی آن الماس درخشانی است که بر فراز حلقه گردشگری این شهر قرار گرفته است، اما جاذبه‌های گردشگری تاریخی، فرهنگی و طبیعی دیگری نیز در این منطقه از کشور وجود دارد که توانسته‌اند آن را به یکی از پرطرفدارترین مناطق گردشگری ایران تبدیل کنند. 

نیشابور مشهد، دومین جاذبه اصلی مشهد

نیشابور دومین جاذبه گردشگری مشهد است. شهری است که در 130 کیلومتری مشهد واقع شده است. آرامگاه دو تن از برجسته‌ترین چهره‌های فرهنگ و علم ایران یعنی عطار و خیام نیشابور در آنجا یافت می‌شود که بسیاری از گردشگران به دلیل علاقه فراوان به بازدید از آن‌ها، حتماً یک روز را برای بازدید از این فیروزه اختصاص می‌دهند. 

باغ موزه توس، سومین جاذبه اصلی مشهد

موزه- باغ توس سومین جاذبه مهم گردشگری این منطقه از کشور و یکی از محبوب ترین جاذبه‌های مشهد است. آرامگاه فردوسی با الگوبرداری از هخامنشیان به سبک معماری کاملاً شبیه آرامگاه کوروش کبیر واقع در پاسارگاد، علاوه بر سرای نادری یا استراحتگاه که یکی دیگر از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی است، در داخل این باغ قرار دارد.

فردوسی؛ ناجی زبان فارسی

فردوسی به برکت منظومه حماسی شاهنامه خود که بدون استفاده از واژه های عربی سروده شده است، ناجی زبان فارسی به شمار می‌رود. مقبره عظیم مرمر سفید او در طوس صحنه‌هایی از شعر حماسی را به تصویر می‌کشد و مطمئناً مکانی است که باید هر گردشگری از آن دیدن کند.

تفرجگاه های مشهد

شهرستان‌های شاندیز و طرقبه محبوب‌ترین روستاهای مشهد از نظر گردشگری هستند که در منطقه‌ای شهرستانی با آب و هوای مطبوع واقع شده‌اند و مطمئناً می‌توانند برای بازدیدکنندگانی که به مشهد سفر می‌کنند خاطره‌ای گران‌بها باشد. 

آب  و هوای مشهد

آب  و هوای مشهد کوهستانی و معتدل است. با این وجود، ممکن است زمستان‌های سرد و خشک آن بازدیدکنندگان و مسافرانی را که از مناطق مرطوب‌تر کره زمین به این شهر می‌آیند را کمی اذیت کند.

مردم مشهد

شهروندان مشهدی افرادی هستند که به هوش اقتصادی بالا شهرت دارند و از آنجایی که از قدیم تا به امروز، تعامل با گردشگران جزء جدایی ناپذیر زندگی آنها بوده است، می‌توانند میزبانان بسیار شایسته‌ای باشند. نگاه بیرونی شهر کم و بیش مذهبی است. بنابراین پرداختن به موازین و باورهای دینی از جمله مواردی است که به گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند توصیه می‌شود. 

اقتصاد مشهد

مشهد به عنوان یکی از محورهای اصلی کشاورزی و اقتصاد ایران،  شریان مرکزی اقتصاد کشور به شمار می‌رود. قالی‌بافی، لوازم فیروزه‌سازی و صنعت چرم از سودآورترین و پرطرفدارترین صنایع دستی در این منطقه از ایران هستند. علاوه بر این، مشهد دارای منطقه‌ای است که در آن کشت زعفران که اصطلاحاً به آن «طلای سرخ» می‌گویند، حرف اول را در سراسر کشور می‌زند و بیش از 94 درصد زعفران تولید شده در کل جهان تنها محصول این منطقه است.

زعفران بخرید؛ خرید این طلای سرخ را از دست ندهید!

زعفران به عنوان گران‌ترین ادویه دنیا شناخته می‌شود. بوی شیرین آن بازدیدکنندگان را به بازارهای محلی می‌کشاند تا این طلای سرخ را که یک واحد وزنی برابر با 5 گرم توسط مثقال به فروش می‌رسد، خریداری کنند. به عنوان قطب صنعت، چه جایی بهتر از مشهد برای گرفتن یک یا دو مثقال زعفران؟

هتل های مشهد نزدیک حرم

مشهد دارای هتل‌های بسیار متنوعی از جمله هتل های 5 ستاره، مسافرخانه‌ها، هاستل‌ها و متل ها می‌باشد. با این حال، در فصل اوج گردشگری، رزرو هتل باید از قبل انجام شود. داشتن اینترنت بی سیم، قهوه فروشی و بستنی فروشی، صنایع دستی، آژانس های بلیط فروشی، حمل و نقل درون شهری به حرم مطهر، تاکسی سرویس (با پرداخت هزینه) و رستوران برای هتل های 4 و 5 ستاره معمول است.

رستوران‌های مشهد با قیمت مناسب

مشهد دارای مجموعه ای از رستوران ها بوده که مطابق با ذائقه همه است. آنها از فست فود غربی گرفته تا بوفه‌های بین المللی با کیفیت بالا و رستوران‌های باغ سنتی را شامل می‌شوند. 

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد حقایق مشهد هستید، با ما همراه باشید:

  • مشهد با 328 کیلومتر مربع وسعت، دومین شهر بزرگ ایران پس از تهران است.
  • اقتصاد مشهد بیشتر مبتنی بر تولید و تجارت زعفران، زرشک، طالبی، آجیل و خشکبار، چرم و صنعت فرش است. اما با توجه به وجود بارگاه علی بن موسی الرضا(ع)، صنعت گردشگری سهم بسزایی در درآمدزایی مردم این شهر دارد.
  • مشهد در سال 1388 به عنوان «پایتخت معنوی ایران» انتخاب شد.
  •  مشهد به عنوان «پایتخت فرهنگ اسلامی» در سال 1396 انتخاب شده است.
  • پس از شهادت امام رضا (ع) در بقعه هارونی سناباد به خاک سپرده شد. پس از آن آن را «سناباد نوغان» مشهد رضا نامیدند. به مرور زمان این مکان گسترش یافت و مردم توس به اینجا کوچ کردند و نام آن را «مشهد» گذاشتند.
  • در زمان افشاریه، مشهد پایتخت ایران بود.
  • در دوره صفویه در ایران فقط 13 شهر «بیگلربیگی» وجود داشت که مشهد یکی از آنها بود. بیگلربی یکی از مناصب نظامی ایران بود که به معنای حاکم و فرمانده نظامی کشورهای بزرگ و گاه فرمانده کل قوا است.
  • سقاخانه وسط صحن امام رضا (ع) به دستور نادرشاه افشار ساخته شد.
  • در زمان پهلوی طرحی وجود داشت که بر اساس آن مشهد به دو قسمت مذهبی-سنتی (مشهد شرقی یا رضوی) و توریستی- مدرن (مشهد غربی یا پهلوی) تقسیم می شد که با انقلاب اسلامی محقق نشد.
  • دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1328 به عنوان سومین دانشگاه ایران تأسیس شد.
  • نقاره زنی در حرم مطهر امام رضا (ع) در دوره غزنویان رواج یافت و تا امروز ادامه دارد. در طول سال به جز ماه محرم و صفر و ایام شهادت ائمه اطهار (ع) دقایقی قبل از طلوع آفتاب با طنین خاصی نواخته می‌شود.
چنانچه شما نیز قصد سفر به مشهد را دارید، می‌توانید با تور مشهد به صورت هوایی/ زمینی سفر کنید. جزئیات تور مشهد را در صفحه‌ی تور آن مشاهده نمایید.

درباره نویسنده...

مریم زنگنه

شاعر، نویسنده، گوگل شناس، عاشق گشت و گذار و گردشگری؛ عاشق هیجان توام با خلاقیت! همسفر من باشید تا با هم به اقصی نقاط ایران و جهان سفر کنیم.
Avatar
پست های تصادفی

نظرات خود را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه می توانید رایانامه خود را در کادر زیر وارد کرده و آخرین مطالب و خبرهای سایت را در لحظه دریافت کنید.

با عضویت در خبرنامه سپند پرواز شرق از آخرین تورها ، تخفیف ها و مطالب خواندنی آگاه شوید .

.